به گزارش راهبرد معاصر، محمدمهدی زاهدی با اشاره به اینکه بعد از ۱۰ سال که معلمان ما در انتظار تصویب طرح "رتبهبندی معلمان" بودند امروز در صحن علنی مجلس، تمام مراحل این طرح به تصویب نهایی رسید، اظهار داشت: یکی از محورهای مهم این طرح تقسیمبندی معلمان بر پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشجویار معلم و استاد معلم بود و به نوعی مشابه رتبههای دانشگاهی برای معلمان نیز در نظر گرفته شد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس محور مهم دیگر این طرح را تغییرات حقوق معلمان بر اساس رتبهبندی آنها عنوان کرد و گفت: تغییرات حقوق معلمان بر اساس رتبهبندی آنها به حقوق معلمان افزوده میشود.
وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که به تصویب رسید این بود که حقوق معلمان در هیچ شرایطی حتی معلمان تازه استخدام شده نباید کمتر از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوقالعادههای هیئت علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران باشد، که کار بزرگی بود.
زاهدی با اشاره به اینکه بودجه اجرای این طرح برای امسال باید تعیین میشد که برای شش ماهه امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد افزود: برای سال آینده هم ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده، اما عدد آن در قانون نیامد.
وی بیان کرد: در قانون به صراحت گفته شد که دولت باید هر ساله برای اجرای و پایدار ماندن تصویب طرح رتبهبندی معلمان مبلغ مورد نیاز را در لایحههای بودجه سالانه بیاورد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع قابل تامل دیگر در این موضوع توجه به معلمان شاغل در نقاط محروم، نقاط مرزی و معلمانی است که در دوره ابتدایی و مدارس استثنایی تدریس میکنند گفت: این معلمان واقعاً با مشکلات جدی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه به این معلمان ارفاق شده تا دوران گذر آنها از یک جایگاه به جایگاه بالاتر برای آنها کوتاهتر شود افزود: به ازای هر سال خدمت این معلمان در مناطق مذکور سه ماه مدت توقف آنها کاهش پیدا میکند.
زاهدی با اشاره به اینکه توجه به نخبگان کشور از دیگر محورها این طرح است ادامه داد: مدت توقف مدل آوران جهانی در حوزه علم و فناوری هم کوتاهتر شده است.
وی با بیان اینکه تصویب طرح رتبهبندی معلمان کار بزرگی بود و امیدواریم که خیرات و برکت آن در جامعه فرهنگیان باشد گفت: توجه به منزلت اجتماعی معلمان برای ما بسیار مهم بود که در این طرح به صراحت قید شده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با ابراز امیدواری از اینکه دستگاههای مربوطه به ویژه صدا و سیما و رسانهها به منزلت اجتماعی و کرامت فرهنگیان از نظر تبلیغی کار کنند افزود: وزارت آموزش و پرورش نیز تسهیلات و امکانات رفاهی فرهنگیان را به گونهای برنامهریزی کند که معلمان احساس کنند جایگاه ویژهای در کشور دارند./تسنیم